Intro Intro
KT tevékenysége      KT felépítése      Kapcsolat     Tagok      Médiapartnerek Magyar verzio English version
Aktuális hirek »
A Kolozsvár Társaság rendezvényei »
..... lásd tovább 
A Kolozsvár Társaság kiadványai »
..... lásd tovább 
Kolozsvári... »
..... lásd tovább 
Galériák »
..... lásd tovább 
Irások »
..... lásd tovább 
A Kolozsvár Társaság állandó kiállitásai »
..... lásd tovább 
Kulturális rendezvények »
..... lásd tovább 
Linkgyűjtemény »
..... lásd tovább 
Események »
..... lásd tovább 
 
Forum !
Forum » Kolozsvári... » Képzőművészek

vissza
Balázs László - 1962 fontosság:
x
 
    
 
 
beirta: Horváth László - 21:35 | 06 Ianuarie, 2012

Lásd a(z) "----- Munkáit ------" újságban megjelent cikket itt.
 

2009. december 22. - Balázs László bőrplasztikái a szilágysomlyói Magyar Házban



A szilágysomlyói Báthory István Alapítvány Magyar Háza ad otthont egy hónapra Balázs László bőrplasztikai kiállításának. Szokatlan műfajú tárlat, kevésbé elterjedt és ismert műfajt ismerünk meg ezen a kiállításon. Amikor azt mondom, hogy bőrplasztika, bizonyára sokakban megfogalmazódik a kérdés, hogy tulajdonképpen miről is van szó? Ez természetes, hiszen a bőrplasztika – ahogyan Németh Júlia műkritikus megjegyezte – új műfaj, amely mindössze néhány évtizede épült be a köztudatba. Nagyon kevés művelője van, úgy hiszem erdélyi viszonylatban Balázs László az egyetlen, aki ezt a sajátos műfajt műveli. Ma már a bőrplasztika helyet követel és kap magának kiállítótermeinkben is.


Ami ezen a kiállításon rögtön szembetűnik: a kis méret és a szokatlan anyag, a bőr, valamint az ízléses, gondos tálalás. Első pillanatban a magasnyomású, sokszorosító eljárással készült ex libris-szel rokonítanám ezeket a munkákat úgy is, mint méret, úgy is, mint vonalvezetés, motívumhasználat. A linómetszettel és a fametszettel hozhatnám rokonságba. Maga a metszet nagy múltra és kiváló művelőkre tekint vissza. Ám de itt nem egészen erről van szó. Ebben az esetben maga a dúc kerül kiállításra és nem a grafikai lap, a dúcról készült levonat. Valójában igen nagy tudásra és kézügyességre van szükség ahhoz, hogy az előkészített, megmunkált bőr felületét árokvésőkkel dolgozzuk meg, olyanformán, hogy a néző szemében és lelkében is hasonló benyomásokat eredményezzen, mint a művész lelkében. Kepes Györgyöt idézve: „Egy adott vizuális kép befogadása egyúttal azt is jelenti, hogy a szemlélő szintetizálási folyamatban vesz részt. Az érzékelt kép tapasztalása egyúttal alkotó integrációs tevékenység is.”

Balázs László mintegy húsz éve foglakozik bőrrel, mondhatnánk sejtjeiben él a bőr anyaga, akár a nemrég elhunyt Szekernyés Mártonnak, aki szintén tökéletes ismerője volt e nemes anyagnak. Balázs László művészetében fontos szerepet játszik az otthonról hozott útravaló, hiszen mindkét szülő képzőművész volt, édesapja Balázs Péter kiváló, elismert festőművész, édesanyja Balázs Körössy Ibolya textilművész. A szép iránt érzett szeretetét tehát volt kitől örökölnie, munkásságában ugyanakkor fontos szerepet játszik természetszeretete.

Témáit a mindennapi életből meríti, a kiállításon minden oldaláról bemutatkozik, munkáiban a harmóniát keresi. Virágok, tövisek, boltívek, templombelsők, aktok, műemlékek, madárfigurák és portrék képezik metszeteinek témáit. Városképeiben valójában hangulatot és élményt közvetít, műemlékeket, boltíveket, templombelsőket elevenít meg. Érdeklődése a növény- és állatvilág mellet kiterjed az irodalomra és a zenére is. Rendkívül sikerültek portréi: József Attila, Szilágyi Domokos, Ady Endre, Petőfi Sándor.

Balázs László már több kiállításon adta tanújelét kiváló rajzkészségének. Munkáira a finom, határozott vonalvezetés jellemző, valamint a rendkívüli mívesség. Metszeteihez növényi kivonattal cserzett marhabőrt használ különböző árnyalatokban: barna, sötétzöld, szépia, vörös, néha az egységesen fekete. Egy-egy metszetet árnyékol, színez és fényez, amivel jelentős plusz töltetet ad munkáinak.

Számos metszetének témája a kéz. A kéz rendkívül expresszív, sokat elárul tulajdonosáról. Barcsay Jenő világhírű Művészeti Anatómia könyvében olvashatjuk: „A kézben a hüvelykujj mozgása a legfontosabb”. És mintha tudatosodna Balázs Lászlóban is, mert minden kezet ábrázoló munkájában a hüvelykujj kidolgozására nagy hangsúlyt fektet.

Tenyérnyi bőrdarabokra metszi rajzait, majd e nemes anyagból készült metszeteket sötét hátterű, vagy szürke vászon pannóra helyezi, melyeknek kontrasztja szerencsés módon életet lehel metszeteibe. Esetenként esetleges formátumú bőrdarabba metszi rajzait, ami nem vesz fel megszokott geometriai formát – négyzetet, kört, avagy téglalapot –, hanem úgy fest, mint hanyagul eldobott, szaggatott körvonalú bőrdarab.

Előszeretettel használja motívumként a nap korongját, a hold égre kirajzolódó vonalát, egyszóval a színes asztrális jegyeket. A kör vonala gyakran magában a bőr formájában jelenik meg, ami a metszet központi motívumával hangolódik össze és kompozícióvá tömörül, hangulatok, gondolatok hordozóivá válik. Nem utolsó sorban kiemelném Balázs László kísérletező kedvét, játékosságát, figyelemre méltó emberismeretét.

Végezetül hadd jegyezzem meg: bízom benne, hogy ez az új, sajátos műfaj kihívás a művészek és főleg az új művésznemzedék számára és követőkre talál, a sok munkával és következetességgel kitaposott keskeny ösvény idővel széles úttá terebélyesedik.

TAKÁCS GÁBOR
 
 
 
válaszolt: Horváth László - 21:23 | 11 Ianuarie, 2012

Lásd a(z) "Szabadság" újságban megjelent cikket itt.

 
Nyomtatóbarát verzió
KÉPZŐMŰVÉSZEK
... lásd tovább 
A Kolozsvár Társaság dokumentumai »
GYORSKERESÉS »
 
Newsletter
Név
Email
 
   
 © Gaudeamus Librarium designed by Robilix WEB